Een boek via een uitgever, hoe werkt dat?
De informatie die ik deel in deze blog is gebaseerd op wat ik gehoord heb van meerdere uitgevers. Niet alleen van de uitgever waar ik een deal mee heb. Het verschilt per uitgever hoe dingen gaan. De informatie is iets anders dan ik eerder stuurde als nieuwsbrief, ik heb hier en daar wat informatie geüpdatet, ik leer nog steeds en ben zeker geen expert in uitgeversland 😊
Het is een lange blog. Je hoeft het niet geheel te lezen, je kunt er ook doorheen scrollen en op basis van de kopjes beslissen waarover je meer wilt lezen.
Waarom een uitgeverij?
Waarom wil ik met een uitgever werken? Waarom wel of waarom niet? Eigen beheer is ook een optie. Zelfs de uitgevers zeggen dat. Je houdt er meer geld aan over als je het in eigen beheer uitgeeft. Maar het betekent ook van te voren een flinke investering en alles zelf regelen. Een boek via een uitgever heeft ook een soort ‘seal of approval’, de uitgever vindt jouw boek blijkbaar de moeite waard en anderen nemen het daarom ook serieuzer.
Hoe kom je aan een uitgever?
Eerlijk, ik heb hierin geluk gehad. Nadat ik mijn boekplannen wereldkundig had gemaakt, kreeg ik op 13 januari een mailtje van een uitgever. Hij schreef: ‘Ik zie op je pagina dat je een idee hebt voor een boek. Als je eens wilt sparren met een uitgever, sta ik daarvoor open. Vrijblijvend.’ Een duidelijk, simpel en vrijblijvend mailtje. Ik ging er op in en op 14 februari zat ik met hem aan tafel. Ik stuurde na afloop nog wat naar hem op en een maand later hoorde ik dat ze met mij verder willen. Wat je hier van kan leren? Neem je netwerk mee vanaf het begin. Vertel wat je van plan bent, vraag aan je netwerk of ze uitgevers kennen. Zorg dat je gevonden kan worden.
Ik had ook nog een lijntje lopen via een uitgeverij waar ik in opdracht voor gewerkt heb, maar daar heb ik uiteindelijk niets van gehoord. (Al heb ik hen wel vragen kunnen stellen.) Het leek mijzelf ook niet helemaal een match met de boeken die zij uitgeven. Daarnaast had iemand die ik nog kende van mijn studentenvereniging mijn blog gelezen en mijn boek gepitcht bij de uitgever waar zij een boekcontract heeft. Ook daar heb ik niets van gehoord. Maar dat waren wel kansen vanuit mijn netwerk.
Ik kreeg van meerderen het advies om in boekhandels te gaan kijken naar boeken die vergelijkbaar zijn met wat ik maak. Mijn boek valt een beetje onder opvoedkunde, cadeauboeken en boeken rondom baby’s en ouderschap. Welke uitgevers geven een vergelijkbaar boek uit? Benader dan die uitgevers. Een goed advies, maar ik zag daar erg tegen op. Toen ik zeven jaar geleden als illustrator begon, klopte ik aan bij uitgevers voor opdrachten, maar meestal kreeg ik geen reactie. Oké, mijn werk was toen ook nog echt niet wat het nu is. Maar met die ervaring in mijn achterhoofd had ik weinig zin in koude acquisitie. Maar het kan zeker werken!
Wat vragen aan een uitgeverij?
Stel, je mag op gesprek komen bij een uitgever. Bedenk van te voren wat je wilt vragen. Denk aan:
- Informeren aan wat voor eerste oplage zij denken
- Vragen wat zij verwachten van het aantal verkooppunten (welke winkels, hoe organiseren zij dat)
- Mag je ook zelf boeken verkopen via je eigen website en netwerk? Dit is interessant omdat je dan een groter percentage per boek krijg. Daar later meer over.
- Wat vinden ze van jouw boek concept?
- Hoe zit het met geld? Wat verdien je eraan? Is er een betaling aan het begin én per boek? Of alleen per boek? Hoeveel per boek?
- Hoe zit het met de rechten van de illustraties als je met hen in zee gaat? Stel, je wilt ook kaarten drukken met de illustraties uit het boek, mag dat?
Oplage
Naar wat ik hoor is voor een eerste oplage 1500 gebruikelijk. Maar als de auteur al bekender is, kan ook al meteen voor 2000 gekozen worden. Deze keuzes verschillen per uitgever. Volgens BestelMijnBoek is een gemiddelde oplage in Nederland 1.648. (Bestelmijnboek.nl is een interessante website als je juist meer wilt lezen over uitgeven in eigen beheer.)
Verkooppunten
De uitgeverij zorgt ervoor dat het boek in elke boekhandel komt. Dit betekent niet dat elke boekhandel het inkoopt en fysiek in de winkel heeft liggen, een boekhandel bepaalt zelf wat het inkoopt. Je kunt het wél bij elke boekhandel bestellen.
Promotie
Mijn doelgroep zijn nieuwe ouders en dan voornamelijk de moeder. Dus hoofdzakelijk twintigers en dertigers. Die zitten op Instagram, dus ik ben weer actiever geworden op Instagram.
Ik wil dat boekhandels mij al kennen. Dat ze weten wie Lieneke Post is wanneer ze mijn boek kunnen inkopen. Ik ben begonnen met boekhandels te volgen op Instagram en probeer te reageren op wat zij plaatsen. De meeste boekhandel plaatsen best interessante content.
Er wordt van de auteur promotie verwacht. Een uitgever kijkt naar het netwerk van de auteur en neemt dit mee in zijn overweging of hij het boek wil uitbrengen. Hoe groot is het netwerk wat de auteur meebrengt?
Hoe zit het met geld?
Je hebt het vast vaker gehoord: je wordt niet rijk van een boek. De verkoopprijs ligt vaak rond de 20 euro. Van die prijs gaat gemiddeld zo’n 45% naar de boekhandel. De website van de uitgever neemt een kleinere marge. Van wat er overblijft na de boekhandelskorting gaat een vast percentage naar de auteur, de royalty's. Meestal is dat tussen de 1 en 1,70 per boek. In mijn geval ben ik auteur én illustrator, maar wanneer je met z’n tweeën bent, moet je de royalty’s delen en kan het ook minder dan een euro per boek worden. Er zijn ook uitgevers die lagere royalty’s hebben voor de auteur en waar de illustrator een afgesproken bedrag krijgt in plaats van royalty’s.
Je kunt het boek inkopen bij je uitgever om te verkopen via je eigen webshop. Dan krijg jij die boekhandelskorting en verdien je dus een stuk meer per boek. Hoe hoog die korting is, hangt af van hoeveel je er in koopt. Maar je verdient een stuk meer dan één euro per boek.
Steun anderen
Heb je een interessant boek op het oog? Bestel het bij de auteur of de plaatselijke boekhandel. Wanneer je het direct bij de auteur koopt, verdient de auteur er meer aan. Maar vergeet zeker de plaatselijke boekhandel niet. Het is fijn om daar rond te snuffelen, we willen allemaal dat deze winkels blijven bestaan. Ook steun je zo de auteur, want als het goed loopt, blijft de boekhandel het boek zichtbaar in de winkel houden, waardoor het boek weer vaker wordt ontdekt.
Deze blog is (in iets andere vorm) eerder verstuurd als nieuwsbrief. Wil je ook op de eerste rij zitten? Geef je dan hier op. Welkom bij de club!